Tuesday, August 18, 2009

kesunyian sendiri tidak siapa yang mampu mengerti terbenam di dasar hati terselit antara rasa..sanubari bila panas beransur petang malam menutup pandangan bila bayu menghembus tenang cengkerik pula berdendang sayang semua itu memberi erti kesunyian ini.....seolah ditarikan mengikut irama kehidupan masing-masing dengan haluan sendiri bermain di fikiran....ada yang qalbunya bergoncang cinta menjadi mainandiri menjadi taruhan impian dan harapan hancur di jalanan mahu disuarakan tapi pada siapa adakah yang mahu mengerti di saat diri ingin dimanjai tiada siapa peduli di saat ingin berada di dalam pelukan diri ini terus disisih kanapa lagi yang ada air mata menemani derita kesakitan yang terlalu dalam duka kehidupan kandungan bahagia berkubur sebelum dilahirkan masih sempat kah aku......mengutip sisa sisa bahagia yang ada dengan genggaman tangan semakin tekulai

A Friend Is
A tissue when you can`t stop craying..A shoulder when you feel like dying..Always listen when you have something to say..A week when you just need a day..A Crutch when you have a broken heart..Some glue when everything falls apart..A sun when the rain just won`t stop..Your mom when you run into a cop..Phone call when you can`t leave your home..Hand when you feel all alone..Wing if you want to fly..Understands without knowing why..An ear for a sercet to tell..An aspirin when you feel unwell..A love that can never let go..~



~...LOVE..~
I miss you each day in my life I miss you each time you leave I miss you each time you say good bye I miss every thing about you I miss your smile and your laughter I miss your tender touch of humor I miss your gentleness and kindness I miss you when you leave my sight I miss you all the time I miss you when you`re so far away I miss you with all my heart I miss you in my thoughts I miss you at my side I miss looking at your eyesI miss your and your touch I miss you so much I miss you every moment I miss you everday I miss you sooooo much!!!!!!!!!!!!!!!!!










Dilema Seorang Orang Yang Sorang
Aku yang sorang..Hidup sorang..Buat amande semua sorang..Berak meng lah sorang..Lagi pun jamban aku memang memuat untuk sorang aje..Aku yang sorang..Makan sorang sorang..Minum pun sorang sorang..Nak makan dua orang..Tapi takut tak kenyang..Aku yang sorang..Bangun pagi sorang..Tidur pun sorang..Hajat dihati nak tidur dia orang..Tapi buat sempit bilik pulak karang..Berjalan sorang sorang..Berlari pun sorang sorang..berjoggin pun sorang sorang..Ingat nak ramai orang..Tapi tu,marathon lah korang..Lepak sorang sorang..Mimpi pun sorang sorang..Berangan sorang sorang..Jiwang pun sorang sorang..Pergi bandar sorang sorang..Balik bandar pun sorang sorang..Dah sebulan aku tak kebandar sebab ramai sangat orang..Semalam aku sorang..Kini aku masih sorang..Esok lusa sorang lagi kot..Tapi,dekat stadium semalm,ramai pulak orang..Tap..Aku bukannya orang orang..Aku bukannya orang utan..Aku jugak bukannya orang minyak..Dan aku jugak bukannya orang gila..Dan aku jugak bukanlah orang jahat..Bukan gak orang kena sawan..Tapi aku jugak orang..Macam orang lain jugak..Macam kau jugak lah masa engkau sorang dulu..!!Aku tahu..!!Aku bukanlah orang berada..Aku jugak bukanlah orang glamer..Dan aku bukanlah orang ternama..Walaupun aku hanya orang biasa..Aku tetap orang..Aku ingin menjadi gaban..Tapi nak jadi gaban kena gagah..Tapi gaban tu bukannya hensem pun..Lagi hensem 'spiderman'..Dah la tu,korang pergilah siapkan kerja tu seorang..Jangan ingat aku nak tolong korang..


















Dari jendela hati ini
Aku melihat cinta duniawi
Ditari dan diberi erti sesuka hati
Semuanya mengikut selera sendiri
Aku cuba mencari hakikat nyata
Melalui qalbu yang pernah melaluinya
Jiwaku resah bila cinta diselaput nista
Terlalu asyik sehingga kabur maksudnya
Memberi erti pada cinta suci
Bukan dipinggirkan tanggungjawab diri
Tidak juga nafsu yang dicari
Cinta tidak selari kehendak hati
Cinta itu bebas lepas dalam dunianya
Manusia hanya mampu memiliki baunya semata
Secara sedarnya kita berkata
Cinta hakiki adalah cinta Yang Maha Esa
Namun dalam melayari cinta
Kita sering kali lupa sebenarnya
Sering tergelincir takala mentari memancar sinarnya
Sesat takala malam memekat hitamnya
Apa yang disuka itulah cinta
Nafsu terlangsai itulah cinta
Kita tak pernah peduli tentang ruhnya
Benar kalau bercinta ada rindunya
Benar kalau bercinta ada kasihnya
Benar kalau bercinta ada sayangnya
Tapi bercinta juga ada lainnya
Ada tangungjawabnya
Ada keperihatinannya
Ada kejujurannya
Ada keihklasannya
Ada sifat insannya
Ada sifat ehsannya
Ada kekurangannya
Ada kelebihnannya
Ada agamanya
Ada moralnya
Ada akhlaknya
Ada segalanya
Lalu, bagaimana mungkin ditinggalkan sebahagian
Diambil sebahagian yang lain
Bila saja kita tersenyum gembira
Kononnya itulah cinta
Bila menangis, menderita itu tidak pula dipanggil cinta
Ingin aku bicarakan lagi sebenarnya mengenai cinta
Namun..ku cuba fahami apa yang ku bicarakan ini
Lalu aku tersenyum...geli rasa di hati
Aku sendiri tidak pernah seperti yang ku bicara tadi
Cintaku sama seperti cinta kalian sendiri
Adakalanya penuh berahi, adakalanya sakit di hati












SIKAP MANUSIA JAHIL
Manusia hari ini suka bersangka sangka Ada sangkaan baik..Ada sangkaan buruk..Orang yang suka beribadah disangka riak Orang yang relax disangka malas Orang yang pakai baju baru disangka menunjuk Orang yang pakai baju buruk disangka zuhud (hina) Orang yang makan banyak disangka pelahap Orang yang makan sikit disangka diet Orang yang baik disangka buruk Orang yang buruk disangka baik Orang yang suka senyum disangka mengejek Orang yang masam disangka merajuk Orang yang bermuzakarah disangka mengumpat Orang yang diam disangka menyendiri Orang yang nampak menawan disangka pakai susuk Orang yang nampak ceria disangka membela Mana kita tahu..Yang diam itu kerana berzikir kepada ALLAH S.W.T Mana kita tahu..Yang senyum itu kerana tujuan bersedekah Mana kita tahu..Yang diam itu kerana mengenangkan nasib masa depan dirinya Mana kita tahu..Yang menawan itu kerana bersih hati dan mindanya Mana kita tahu..yang ceria itu kerana cergas cerdas otaknya


kalau sepi itu bisa berbicara pasti dikatanya kita ini tidak berbudi kalau sepi itu bermata pasti dia jelingnya kita inikerana....dirinya sering dicemburui dek kata kita sendiri sepi juga ingin dihargai diciptakan sepi bukan untuk disakiti sepi itu indah sepi itu anugerah sepi di hati sepi di kalbu ini kita menangis dek kerana sepi tangisan itu membersihkan hati kita diam kerana sepi diam itu dihargai sepi mengajar kita sepi dewasakan kita sepi itu waja biarkan sepi ada dalam jiwa kita biarkan sepi..jangan lagi disakiti
Kata hikmat
Hidup manusia adalah satu siri ujian..,Bila sudah lepas satu ujian..,Yang menantinya adalah satu lagi ujian..,Setelah dilepasinya ujian tersebut..,Ia mendapati ada ujian lain yang menanti..,Ramai yang kalah dalam ujian tersebut..,Kerana kurang menyedari..,Bahawa mati adalah tarikh tamatnya ujian..,SYURGA (rehat yang abadi) dan NERAKA (seksa yang abadi)..,Adalah hadiah kepada ujian tersebut.....~




di daerah ini...
daerah yang asing sekali
tidak pernah ku jejakkan kaki di sini
tidak pernah jasad ku hadir walau sekali
di daerah ini.....
daerah yang begitu sunyi
jasad ku tinggal sendiri
yang bersama hanya sekeping hati
qalbu yang mungkin bisa mengerti
di daerah ini....
yang mengajar tentang rindu
begitu syahdu dan pilu
di daerah ini.....
aku lebih melihat di malam hari
aku lebih mengerti tentang sepi
jiwaku...qalbuku seakan bersatu
di daerah ini.....
ingin aku berbicara..
namun lidahku kelu
takkala hati tersentuh hanya ada titisan jernih jatuh satu persatu
di daerah ini.....
siapapun tidak mampu hadir di sisi
menemani diri
terlalu jauh dan sukar untuk ditemui
di daerah ini....
aku hanya mampu menangis
mengalir air mata ini
aku hanya mampu memahami
bahawa aku sebenarnya jauh di dasar sendiri
aku melihat nun di sana
ada cahaya dari ruang yang terlalu kecil
terlalu halus...
sukar menerangi daerah ini
mampukah aku keluar dari semua ini
mampukah aku...............


KATA KATA
Orang yang mahu memberi.. ,Bererti orang itu memiliki kelebihan..,Tetapi tidak semua orang yang memiliki kelebihan..,


Mengejar........
Bila engkau mengejar kehidupan akhirat..,Maka kehidupan dunia akan kau perolehi..,Namun bila kau mengejar kehidupan dunia..,Maka kehidupan akhirat tidak akan kau perolehi..~












LIFE
Do not look back,and grieve over the past...~For it is gone...~Do not be troubled about the future...~For it has not yer come...~Live in the present..~And make it so beautiful...~That it will be worth remembering....~







mutiara kehidupan
Kehidupan ibarat campuran warna..Pelbagai warna dapat dihasilkan..Hitam,merah,biru,kuning,hijau dan berbagai lagi..Bergitu juga dengan kehidupan..Kita tidak akan sunyi dari dugaan dan cabaran..Adakalanya kita gembira,duka,sedih,sunyi,marah dan sebagainya..Perasaan dan takdir datang silih berganti..Namun..percayalah,semua itu mengajar kita erti sebuah kehidupan..Kita semua akan melaluinya selagi kita bergelar makluk ciptanNYA..Bersyukorlah dengan apa yang diberikan..Dan terimalah takdir dari NYA.......~































































No comments: